top of page

Varför tjatar alla om lugnande andning? Och hur du kan hacka systemet och bli lugnare

Uppdaterat: 8 juni

Du har hört det förut. Om du behöver lugna ner dig - tänk på din andning. Din andning påverkar nämligen balansen mellan det sympatiska (fight or flight) och det parasympatiska (kopplat till matsmältning och lugn). När du andas in ökar du faktiskt det sympatiska systemet något - hjärtat slår till och med lite fortare - och när du andas ut ökar i stället aktiviteten i det parasympatiska, alltså lugnande, systemet.


Hacka systemet med längre utandning än inandning

Det finns faktiskt en alldeles utmärkt metod om du vill hacka det här systemet.

Se till att din utandning är längre än inandningen. Detta känns inte helt naturligt, man får anstränga sig lite. Du kan försöka att andas in fyra sekunder och andas ut under sex sekunder. Testa gärna för att få en känsla för tiden.


Andningssmycke som hjälper dig med lugnande andning

För en del är andningsövningar pest och pina och den svåraste biten på exempelvis yogapass. Då finns faktiskt ett verktyg som tvingar dig att lugna ner andningen och andas korrekt. Vi kan varmt rekommendera detta handgjorda andningssmycke från Momo Jord (sponsrad länk). Du andas in genom näsan och sedan lugnt ut genom smycket. Då får du just den förlängda utandning vi eftersträvar - helt automatiskt. Smycket är självklart i äkta silver och kan alltid finnas till hands, runt din hals. Fenomenalt, tycker vi! Det känns som en vän som tryggt påminner dig om och finns till hands för lugnande andning, när helst du behöver den.


Bild på andningssmycke som hjälper dig med lugnande andning

Fler effektiva andningstekniker mot ångest

Det finns även andra andningstekniker som kan vara effektiva för att minska ångest. Här är några tekniker som kan hjälpa dig med lugnande andning och att minska ångesten:

  1. Diafragmaandning: Detta är en av de mest grundläggande andningsteknikerna. När vi tänker på andning så visualiserar de flesta av oss ett par lungor. Det behövs dock påpekas att det finns en muskel som heter diafragma som också spelar en viktig roll i andningen. Genom att använda diafragmaandning kan du minska stress och ångest.

  2. Andning genom alternerande näsborrar: Detta är en av de mest välkända andningsteknikerna. Den är även perfekt för att minska ångest och stress.

  3. Kapalabhati-andning: Kapalabhati är en av våra mest effektiva andningstekniker för att minska ångest och optimera andningssystemet. Kapalabhati är en av de mest effektiva andningsteknikerna för att minska ångest och optimera andningssystemet. Det är en andningsteknik som ökar vår prana, vår livsenergi och vid regelbundet utövande sägs vara så renande att den får ansiktet att skina av hälsa. I Kapalabhati består andningen av korta, snabba och aktiva utandningar vilket ökar intaget av syre och eliminerar koldioxid. Även om denna räknas som en pranayama, andningsövning är det också en Shad Kriya, en av de sex reningsteknikerna inom hatha yoga.

  4. Visualiserad andningsteknik: Denna teknik innebär att du visualiserar hur du andas in och ut i ditt sinne. Detta kan hjälpa dig att slappna av och minska ångesten.


Nyfiken på Vipassanameditation? Eller kanske yinyoga?



bottom of page